Popularity of Fox News in Middle East gives rise to
legal battle

By LARRY NEUMEISTER | Associated Press Writer
5:50 PM EDT, October 16, 2007

NEW YORK

Fox News has asked a federal judge to dismiss a satellite pay television operator's claim that it was
cheated out of a chance to deliver the network's "conservative, American editorial perspective" to its
Middle East customers.

Orbit Communications Co. Limited is suing the Fox News Network, saying it improperly backed out of a
contract giving the company the right to broadcast the channel to customers in the Middle East and North
Africa,

In court papers filed in U.S. District Court in Manhattan on Monday, Fox attorney Steven G. Mintz said the
network ended the deal with it realized it clashed with another agreement giving similar distribution rights
to one of Orbit's competitors, Arab Digital Distribution.

The contract with Orbit, Mintz said, gave Fox the right to end the Dec. 7, 2004 agreement immediately if
Orbit's distribution of the channel infringed on the legal rights of a third party.

Orbit said it was only two months into its four-year distribution deal when Fox cut off its feed.

Orbit, based in the British Virgin Islands, said it was the first satellite pay television operator in the Middle
East when it began operations in 1993.

It now broadcasts its remaining networks _ ABC, NBC and MSNBC _ from Morocco to Saudi Arabia. Orbit
said its subscribers include both Arab-speaking residents of the Middle East as well as a "sizable
contingent" of foreign expatriates, including Americans, British and others who speak English.

Orbit said it sought rights to distribute Fox News Network "to broaden the editorial perspectives available
on the Orbit News Channel."

"Compared to the other major news networks, the Fox News Channel is unique in that it offers viewers a
conservative, American editorial perspective,” the company said.

"Because of the uniqueness of Fox News Channel's editorial perspective, it is uniguely valuable to both
Orbit's Arabic audience and its English-speaking audience, particularly Orbit's American subscribers.”

The deal called for the Fox News Channel to be broadcast in an area including Bahrain, Iraq, Jordan,
Kuwait, Lebanon, Oman, Palestine, Qatar, Saudi Arabia, Syria, United Arab Emirates, Yemen, Algeria,
Chad, Cyprus, Djibouti, Egypt, Libya, Malta, Mauritania, Morocco, Tunisia and Pakistan, the lawsuit said.
It said Iran, Somalia and Sudan were to be added to the area if there were no U.S. laws barring it.

The lawsuit sought compensatory damages and an order forcing Fox to comply with the terms of the
contract.

Copyright © 2007, The Associated Press



